Aktualności

Bez promili za kierownicą. Kampania „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” na miejskich muralach

Wielkoformatowe murale promujące trzeźwość za kierownicą i przypominające o odpowiedzialności, jaka spoczywa na osobach kierujących pojazdami, pojawiły się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz Lublinie w ramach drugiej edycji kampanii „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Akcji, prowadzonej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie we współpracy z Komendą Główną Policji patronuje Ministerstwo Gospodarki. Swoje poparcie dla inicjatywy wyraziło już ponad 50 instytucji i organizacji z całej Polski.

Ponad 400 m2 powierzchni w pobliżu najbardziej ruchliwych punktów Warszawy, Poznania, Gdyni i Lublina – tyle łącznie zajmują murale zaprojektowane i wykonane przez Europejską Fundację Kultury Miejskiej w ramach kolejnej odsłony kampanii „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Jej celem, podobnie jak w roku ubiegłym, jest promowanie wśród kierowców trzeźwości za kółkiem. Choć policyjne statystyki wskazują na malejącą liczbę osób prowadzących pod wpływem alkoholu oraz wypadków przez nich spowodowanych, wciąż istnieje przestrzeń do poprawy. Dotyczy to m.in. biernej postawy osób bliskich i współpasażerów, którzy nie reagując w sytuacji, gdy nietrzeźwy wsiada za kierownicę, wyrażają przyzwolenie na jazdę na „podwójnym gazie”. Tym samym stają się współodpowiedzialni za zagrożenie, jakie dla bezpieczeństwa na drodze stanowi pijany kierowca.

Murem za trzeźwością

Odpowiedzialność, bezpieczeństwo, trzeźwość – na tych trzech hasłach opiera się ogólnopolska kampania muralowa, przygotowana przez Komendę Główną Policji oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie w ramach inicjatywy „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”.  Nie bez powodu organizatorzy akcji jako środek przekazu wybrali wielkoformatowe realizacje malarskie w przestrzeni miejskiej. Z ich pomocą mają nadzieję zwrócić uwagę szerokiej grupy odbiorców na niezwykle istotną kwestię, jaką jest bezpieczeństwo na drodze i nierozerwalnie z nim związane zachowanie trzeźwości za kółkiem.  Nietypowa dla murali stylistyka retro, nawiązująca do czołówek prasy z lat 50., przyciąga wzrok, a skala prac przekłada się na ich siłę oddziaływania. Nieprzypadkowe jest również ich usytuowanie – pod realizacje zostały wybrane ściany zlokalizowane w pobliżu skrzyżowań o dużym natężeniu ruchu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie głównych szlaków komunikacyjnych, które codziennie mijają setki kierowców oraz pieszych.

Kampania startuje u progu sezonu urlopowego, czyli w okresie szczególnie trudnym dla użytkowników dróg ze względu na większe niż zazwyczaj natężenie ruchu związane z wakacyjnymi wyjazdami. – Jak co roku o tej porze apelujemy do kierowców o bezpieczną jazdę: zdjęcie nogi z gazu, rozwagę i trzeźwość. Czujność powinni zachować także pasażerowie i nie wsiadać do pojazdu, gdy kierujący znajduje się pod wpływem alkoholu – przypomina mł. insp. Anna Kuźnia, Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Przed wyruszeniem w podróż warto dołożyć starań, aby dotrzeć na miejsce szczęśliwie.  – Wakacje to czas odpoczynku, ale nie powinny być czasem wolnym od odpowiedzialności – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Browary Polskie. – Pamiętajmy, że wybierając się na urlop, odpowiadamy za bezpieczeństwo nie tylko własne, ale również bliskich i przyjaciół podróżujących z nami. Przekaz ten doskonale ilustrują murale, które powstały w ramach tegorocznej edycji akcji „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Każda z prezentowanych na nich scen – powrót z letniego wypoczynku, rowerowa wyprawa miejska, przejażdżka z przyjaciółmi i rodzinne podróżowanie – jest manifestem odpowiedzialnej – trzeźwej jazdy. Wpleciony w projekt znak przekreślonych kluczyków przypomina, że niezależnie od sytuacji możemy być ambasadorami odpowiedzialnej postawy. Hasło „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” jest wyrazem troski o bezpieczeństwo zarówno własne, naszych pasażerów, jak i innych użytkowników dróg – dodaje Dyrektor Gut.

Koalicja na rzecz bezpieczeństwa

Inicjatywa „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” jest kontynuacją prowadzonych od kilku lat działań Związku Pracodawców – Browary Polskie, ukierunkowanych na promocję całkowitej abstynencji wśród kierowców. Ostatnia edycja 2014 wykorzystywała prosty mechanizm szerokiego upowszechniania  znaku przekreślonych kluczyków wśród kierujących pojazdami. Dotychczas znak ten zarezerwowany było dla opakowań i reklam piwa. W ramach akcji organizatorzy zachęcali do umieszczenia naklejki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” na tylnej szybie samochodu. W ciągu zaledwie pół roku działań kampania objęła swoim zasięgiem cały kraj, docierając do niemal 1 500 000 kierowców.

Niewątpliwym sukcesem było zaangażowanie się w inicjatywę funkcjonariuszy Policji, którzy podczas kontroli drogowych oraz we wszystkich Komendach Wojewódzkich przekazywali naklejki odpowiedzialnym – trzeźwym kierowcom. To między innymi dzięki współpracy z Policją możliwe było zwiększenie rozpoznawalności znaku przekreślonych kluczyków z hasłem „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” na polskich drogach.

Znaczący udział w dotarciu i rozpowszechnieniu akcji miał również fakt pozyskania szerokiego grona koalicjantów. Wśród nich znalazły się takie podmioty, jak Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. W tym roku wsparcie dla działań prowadzonych w ramach kampanii zadeklarował już Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Polska Izba Paliw Płynnych. Inicjatywa ma charakter otwarty – koalicjanci zachęcają zainteresowane podmioty do przyłączania się i dalszego upowszechniania znaku „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.nigdyniejezdzepoalkoholu.pl.